دپارتمان خانواده

وکیل خانواده

وکیل خانواده

 

ازدواج از مهمترین وسرنوشت ساز ترین مراحل زندگی هر انسانی است که باعث بقاءنسل بشری می باشد.این امر مهم درفرهنگ ها وملت های مختلف،آداب ورسوم متفاوتی دارد اما مشترکات زیادی را دراین امر مقدس بین جوامع مختلف می توان یافت.اهمیت این مرحله از زندگی بشری انسان رابه تحقیق وتکاپوی بیشتری در مورد آن به جهت تقویت پایه های آن وبالا بردن سطح کیفی آن واداشته است.درسالهای اخیرکتاب های زیادی دراین باره تالیف وترجمه شده است که درآنها معمولا مسائل پیش از ازدواج ،روابط همسران بعد از ازدواج،تفاوت های جسمی وروحی زن ومرد،مسائل جنسی ومسائل قانونی وفقهی ازدواج مورد بررسی قرار گرفته است.(دنیای فن اوری )

در یک جامعه زنده و قانونمند ارای محاکم از جمله عوامل پیشرفت و شکوفاییی حقوق است . سایه های اندیشه دادرسان از خلال آرای آنان آشکار است راه حل حقوقی مناسبی که برای گشایش گره از کار خلق در خلال رسیدگی ها پیدا می شود چنانچه بعدا این رویه ها به صورت قانون درآید قانونی است اصیل که مزیت قابل توجهی نسبت به ترجمه تئوری غیر بومی دارد برای ارتقای نظام قضایی و سرعت و دقت در دادخواهی ها راه صواب تجدید نظر مکرر در قوانین نیست زیرا بازبینی های مکرر و متعدد این خسارت را دارد که سرگردانی اصحاب حقوق را باعث شود در حالی که قواعد حقوقی ذات و طبیعتش اقتضای ثبات واستواری طلب کند چاره امر توجه به رویه قضایی است رویه قضایی زنده و پویا می تواند با استظهار به استدلال و بحث قوانین خشک را ملایم طبع جامعه سازد و در عین حال موجب بی نظمی وسردرگمی نشود در بعضی از کشورها یک قرن و نیم قسمت های مهمی از مقررات شان تغییر نیافته اما عهده دار و نقش آفرین پاسخگویی به نیاز های جدید جامعه حقوقی رویه قضائی بوده است معلوم نمودن رویه محاکم و دسته بندی و تنظیم و انتشار سبب روشن شدن بستر رویه قضایی است . توجه به قلم قاضی <وما یسطرون >آن در واقع غرور و شخصیت دادن به قاضی است .(دکتر محمد رضا زندی )

برای درخواست وکیل در تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۶۰۸۹۴۱۰ تماس حاصل نمایید

خانواده، اولین نهاد اجتماعی و کوچکترین واحد تشکیل دهنده جامعه است.
تعریف
هر خانواده از مجموعه‌ای از افراد تشکیل می‌یابد که در پیوند خویشاوندی و زیستی قرار دارند و معمولا در یک خانوار زندگی می‌کنند.

وظایف زن
برطبق سیره پیامبر که خود لباس‌هایش را رفو و در انجام کارهای خانه همکاری می‌کرد، شوهر وظیفه دارد در کارهای خانه به همسرش کمک کند.

← از نظر اسلام
زن وظیفه شرعی برای تکفل کامل و مطلق کارهای منزل ندارد، ولی عملا در جوامع سنّتی اسلامی زن مسئول امور منزل و تدبیر آن تلقی می‌شد و در عین حال در جوامع مختلف بخشی یا بخش بزرگی از بار تولید و اقتصاد خانواده را نیز به دوش می‌کشید.

← در دروه جاهلی
زنان در محیط عرب جاهلی تهیه غذا، دوشیدن شتران ، شستشوی لباس، ریسیدن پشم و تهیه هیزم برای سوخت را به تنهایی انجام میدادند و حتی امروزه نیز در بسیاری از جوامع وضع به همین منوال است.

← وضعیت کنونی
در نگاه مردسالارانه سنّتی، زنی مطلوب بود که همچون کنیزی به شوهر خود خدمت می‌کرد.
در ادوار جدید، با ارتقای موقعیت اجتماعی زنان، اشتغال و درآمدزایی آنان، طبعاً مساهمت آنان در قدرت اقتصادی بیش‌تر شده و در خانواده نیز از موقعیت بهتری برخوردار شده‌اند.

هدف
هدف اصلی ازدواج همچنان در جوامع اسلامی بقای نسل و به دنیا آوردن فرزندان است به طوری که تولد فرزند اصولا نشانه موفقیت ازدواج تلقی می‌شود و با تولد فرزند است که عملا خانواده شکل می‌گیرد.
مراکز تحقیقاتی و پزشکی همواره مورد مراجعه زوج‌های نابارور است و با وجود سیاستهای تنظیم جمعیت در بسیاری از کشورها، داشتنِ خانواده بزرگ و فرزندان زیاد امری مطلوب به شمار میرود.

← پرورش فرزندان
پرورش و نگهداری از فرزندان وظیفه مشترک پدر و مادر است ولی چون پدر برای تأمین معاش معمولا بیرون از خانه به سر می‌برد، مسئولیت اصلی تربیت فرزندان برعهده مادر قرار می‌گیرد.
فرزندان با مادر رابطه نزدیک‌تری دارند و گاه مادر واسطه ارتباط فرزندان با پدر تلقی می‌شود، یعنی هم پدر خواست‌ها و اوامر خود را به واسطه مادر به فرزندان منتقل می‌کند و هم فرزندان نیازهای خود را از طریق مادر با پدر مطرح می‌کنند
مادربزرگها و پدربزرگها در تربیت و نگهداری از کودکان به مادر کمک می‌کنند.
فرزندان بزرگتر خانواده نیز در این کار مساهمت دارند و در صورت مرگ پدر و مادر، معمولا فرزندان بزرگتر خانواده مسئولیت برادران و خواهران کوچکتر از خود را برعهده می‌گیرند.

← سرپرستی امور
درصورتی که فرزندان به هر علتی بی سرپرست بمانند، سرپرستی آن‌ها با خانواده و خویشان پدری است.
گاه بنابر سنن محلی و بومی وضع برعکس است، مثلا در میان اهالی آچه این وظیفه برعهده خویشان مادری قرار می‌گیرد.

والدین
بنابر آموزه‌های قرآنی فرزندان باید به والدین احترام بگذارند، با آنان به درشتی سخن نگویند و صدای خود را در برابر والدین بلند نکنند.
این تعلیم صریح دینی، خود منشأ سنّت ریشه‌دار احترام‌گذاری به والدین در جوامع مسلمان شده است؛ به طوری که فرزندان از برخی رفتارها در حضور والدین احتراز می‌کنند، مثلا در برابر پدر دخانیات مصرف نمی‌کنند

← انتخاب همسر
در ادوار گذشته حتی انتخاب همسر برای فرزندان نیز در اختیار و اراده والدین و مخصوصاً پدر خانواده قرار داشت و فرزندان به نسبت ادوار متأخر، چندان قدرت یا زمینه انتخاب نداشتند.

← انتخاب شغل
این امر گاهی به انتخاب‌های دیگر از جمله انتخاب شغل نیز تسری می‌یافت و مثلا پسران معمولا حرفه پدران خود را دنبال می‌کردند.
اصولا خانواده مجرایی بود که استعدادها و خواست‌های فرزند را در مسیر معیّنی هدایت می‌کرد.

← سبب اصالت
در عین حال در خانواده‌های عادی و عامه و کسانی که تحصیل کرده نبودند یا از امتیازات خاص بی بهره بودند، تنها ملاک امتیاز به ویژه در اموری چون ازدواج و وجاهت اجتماعی، تربیت خانوادگی و اصالت نسب و حسب بودو طبعآ میزان پیوستگی و احترام حاکم میان اعضای خانواده و به ویژه نحوه رفتار فرزندان با پدر و مادر یکی از ملاک‌های شرافت و اصالت خانوادگی تلقی می‌شد.
در دوران جدید با توجه به تنوع نیازها و میزان توانایی یا ناتوانی خانواده‌ها در برآوردن آن‌ها و تعارض‌های ارزش‌های خانوادگی با معیارهای بیرونی، این احترام ورزی دچار چالش‌هایی شده است.
درباره برخی مشکلات تربیتی در خانواده‌های امروز به این منبع رجوع کنید و درباره کودکان و مسائل تربیتی آنان در خانواده‌های کشورهای مختلف اسلامی به این منبع رجوع کنید.

روابط
با این حال، اعضای خانواده‌های مسلمان همچنان بسیار به یکدیگر نزدیک‌اند و علاوه بر مناسبات عاطفی و بستگی‌های درون خانوادگی، روابط خویشاوندی با عموها، عمه‌ها، خاله‌ها، دایی‌ها و فرزندان آنان نیز همچنان مورد توجه است.
برای نمونه‌هایی از امثال عربی که بر پیوندهای استوار خانوادگی دلالت دارد به این منبع رجوع کنید.

← تقلیل روابط
فشارهای اقتصادی و‌ به‌طور کلی تحولات اجتماعی باعث شده است که بسیاری از والدین یا هر دو در بیرون خانواده کار کنند و عملا نقش پدر به عنوان نان‌آور و مادر به عنوان مربی مطلق کودک به تدریج تغییر کرده است.
درباره تأثیر توسعه اقتصادی و صنعتی در تغییر شکل وظایف در خانواده‌ها به این منبع رجوع کنید.
مهاجرت برای کار و تحصیل ، بسیاری از اعضای خانواده را از هم جدا می‌کند.
دولتها به تدریج بخش‌های وسیعی از کارکردهای خانواده را برعهده می‌گیرند و نهادهای خدماتی اجتماعی چون مهدکودکها و خانه‌های سالمندان میان سه نسل تعریف شده خانواده فاصله می‌اندازند.

برای درخواست وکیل در تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۶۰۸۹۴۱۰ تماس حاصل نمایید

وکیل مشاوره حقوقی

 

 

 

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن
بستن