دپارتمان کیفری

شکایت از موسسه

شکایت از موسسه

موسسه چیست؟

موسسات غیر تجاری اشخاصی حقوقی هستند که فقط در زمینه امور خدماتی مشغول می باشند و برخلاف شرکتها جنبه تجارتی ندارند.موسسات غیر تجاری به دو قسم می باشند. انتفاعی و غیرانتفاعی. مقصود از موسسات انتفاعی اشخاصی حقوقی میباشند که مقصود از تشکیل آنها جلب منافع و تقسیم سود بین اعضاء خود میباشد و موسسات غیرانتفاعی جهت تقسیم منافع و تقسیم سود تشکیل نشده اند و مانند انجمنها و سندیکاها، اتحادیه ها، احزاب و دستجات سیاسی و NGO ها می باشد. جهت ثبت موسسات غیرانتفاعی باید از سازمان ها یا وزارتخانه های مربوطه مجوزات حصال شود.

نحوه رسیدگی به شکایت از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری

بر اساس فرمول جدید شکایت از بانک ها و موسسات اعتباری، مشتری درکمتراز ۶۰ روزکاری به نتیجه اعتراض شکایت خود خواهد رسید

بانک مرکزی در بخشنامه جدیدی روش شکایت مشتریان از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را اصلاح کرد. از این پس مشتری، اعتراض خود را به خود بانک متخلف ارائه می‌دهد. بانک باید در ۳۰ روز پاسخ بدهد. اگر مشتری قانع نشود می‌تواند به بانک مرکزی مراجعه کند. این بانک در ۱۰ روز نتیجه را به بانک یا موسسه متخلف اعلام می‌کند. اگر بانک از این نتیجه راضی نباشد، می‌تواند به بانک مرکزی اعتراض کند. پس از آن معاونت نظارتی بانک مرکزی حرف آخر را می زند و مشتری و بانک باید از نتیجه این بررسی تمکین کنند.

چرا بخشنامه جدیدی تصویب شده است؟

موضوع رسیدگی به شکایت مشتریان بانک‌ها سال‌هاست که محل نگرانی مشتریان بوده است. در تمام این سال‌ها مرجع رسیدگی به اعتراضات و شکایت‌ها مردم از بانک‌ها، مدیریت کل نظارت بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بانک مرکزی بوده است. اینجا گام آخر است. هر نظری که معاون نظارتی بانک مرکزی ابلاغ کند، فصل الخطاب مشتری و بانک یا موسسه مورد شکایت است.

برای درخواست وکیل در تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۶۰۸۹۴۱۰ تماس حاصل نمایید

مرحله اول: بانک باید در ۳۰ روز به مشتری پاسخ دهد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای «دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مشتریان مؤسسات اعتباری» را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ نمود. در این بخشنامه جدید، پیش‌ بینی شده که اگر مشتری یک بانک یا موسسه اعتباری شکایت یا اعتراضی داشته باشد، باید درخواست خود را به هدف رسیدگی به موضوع، ابتدا به بانک یا مؤسسه اعتباری ارائه دهد. این اعتراض می‌تواند به عملکرد بانک یا موسسه اعتباری در زمینه انجام عملیات بانکی یا ارائه خدمات بانکی باشد. از اینجا به بعد توپ در زمین بانک است. این نهاد موظف است تا ظرف مدت حداکثر ۳۰ روز کاری از تاریخ وصول نامه، به موضوع رسیدگی کرده و به مشتری به صورت مکتوب پاسخ دهد.

شکایت از بانک , نحوی شکایت از بانک ها

مرحله دوم: کار به معاونت نظارتی بانک مرکزی می‌کشد

فرض کنید بانک یا موسسه مورد نظر پاسخ مشتری را در عرض همان ۳۰ روز کاری بدهد. مشتری پاسخ بانک مرکزی را می‌خواند اما این پاسخ بانک، مشتری معترض را قانع نمی‌کند. بر اساس بخشنامه جدید، مشتری می‌تواند شکایت یا اعتراض خود از بانک متخلف به معاونت نظارتی بانک مرکزی ارائه کند. از اینجا به بعد این اداره کل باید به شکایت مشتری معترض رسیدگی کند.

مرحله سوم: بانک مرکزی موضوع را بررسی می‌کند

بعد از مدتی اداره کل نظارتی بانک مرکزی، نتیجه را به بانک یا موسسه‌ای که از آن شکایت شده، اعلام می‌کند. در مرحله سوم، بانک یا موسسه اعتباری ۱۰ روز کاری فرصت دارد تا نتیجه بررسی بانک مرکزی را اجرا کنند. اگر بانک یا موسسه مورد بحث ما به نتیجه رسیدگی‌های معاونت نظارتی بانک مرکزی معترض باشد، مدیر عامل یا قائم مقام این بانک یا موسسه می‌تواند ظرف ۱۰ روز کاری از تاریخ ابلاغ دستور، به بانک مرکزی برای بررسی مجدد دستور، اعتراض کنند.

بانک‌ها واحد رسیدگی به شکایات تأسیس کنند

تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف شده‌اند تا علاوه بر تعیین واحد سازمانی مستقل به منظور رسیدگی به شکایات و معرفی آن به معاونت نظارتی بانک مرکزی، ترتیبات لازم برای انجام اموری از قبیل استقرار و انجام اصلاحات لازم در سامانه پاسخگویی به شکایات و اطلاع‌رسانی به مشتریان در خصوص فرآیند رسیدگی به شکایات، ظرف مدت دو ماه از تاریخ این بخشنامه نسبت به تدوین و تصویب دستورالعمل داخلی رسیدگی به شکایات در بانک یا مؤسسه اعتباری اقدام کنند. این دستورالعمل به دلیل اهمیت آن باید در هیأت مدیره بانک یا موسسه اعتباری به تصویب برسد.

بانک سرپیچی کند، بانک مرکزی برخورد میکند

بانک مرکزی در این ابلاغیه گفته که «رسیدگی شایسته به شکایات مشتریان مؤسسات اعتباری و افزایش سطح رضایت مندی و اطمینان خاطر آحاد جامعه از نحوه فعالیت و عملکرد مؤسسات» بانکی کشور برای او مهم است. هرگونه تخلف از ضوابط این دستورالعمل و دستورات بانک مرکزی میتواند موجب برخورد بانک مرکزی شود. این بانک گفته بر اساس موضوع ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی کشور و همچنین با استناد به ماده ۱۰ دستورالعمل با بانک ها و موسسات متخلف برخورد میکند.

ماده ۴۴ قانون پولی و بانکی چه میگوید

بر اساس این ماده قانونی، بانک مرکزی در مرحله اول به مدیران یا متصدیان بانک متخلف تذکر می دهد. در گام بعدی آن بانک یا موسسه متخلف باید روزانه ۲۰ هزار تومان بابت تخلف خود بپردازند. در مرحله بعدی برخورد قانونی، بانک مرکزی، بانک یا موسسه متخلف را از انجام بعضی کارها و امور بانکی به صورت موقت یا دائم منع می کند.

درزمان طرح اعلام و یا شکایت به عملکرد دستگاه ها و سازمان های اجرایی و ارایه اطلاعات ، لطفا به نکات زیر توجه فرمایید:

۱٫ شکایات و اعلامات باید مدلل و مستند باشد . بدیهی است مسوولیت قانونی مطالب اظهارشده بر عهده شاکی خواهد بود.

۲٫ لازم است هنگام ورود اطلاعات خود ، حتما شماره تلفن همراه را وارد نمایید تا امکان ارسال کد پیگیری و اطلاع رسانی مراحل مختلف رسیدگی به شکایت به شما فراهم گردد . لازم به ذکر است در نگهداری شماره پیگیری و عدم افشای آن به دیگران دقت و توجه لازم را داشته باشید.

۳٫ بر اساس ماده ۲ قانون تشکیل سازمان، اعلامات و شکایاتی قابل رسیدگی است که در خصوص عملکرد شرکت ها وموسسات وارگان های دولتی ویا موسسات و شرکت های عام المنفعه وسازمان هایی که تمام یا قسمتی ازسرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت بنحوی از انحاء بر آنها نظارت یا کمک می نماید، باشد.

۴٫ رسیدگی به شکایات وارده از سازمان ها و نهادهای زیر در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور نبوده و این سازمان امکان رسیدگی به آن را ندارد . بدیهی است در صورت شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی ذیل الذکر، شاکی می بایست به مراجع حقوقی و قضایی ذیصلاح مراجعه نماید:

۱-۴- رسیدگی به شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی

۲-۴- شکایت از مراجع قضایی

۳-۴- شکایت از دیوان عدالت اداری

۴-۴- شکایات مربوط به گران‌فروشی

۵-۴- رسیدگی به شکایات از روند انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا

۶-۴- اعتراض به تصمیمات و آراء مراجع غیرقضائی نظیر کمیسیون‌های مالیاتی، ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، هیأت‌های حل اختلاف کارگری

۷-۴- رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی

۸-۴- رسیدگی به تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی

۹-۴- رسیدگی به تصمیمات شورای نگهبان در زمینه تایید و یا رد صلاحیت کاندیداها

۱۰-۴- رسیدگی به تصمیمات دیوان محاسبات کشور

۵٫ مطالبه وام ، مساعدت ، کمک‌های مالی و درخواست کار و نظایر آن

۶٫ درصورت عدم ذکر دقیق مرجع مورد شکایت ، رسیدگی به آن امکان پذیر نخواهد بود.

۷٫ چنانچه مرجع مورد شکایت از یک مورد بیشتر باشد (دو یا سه یا چهار مورد) شاکی می بایست از مراجع ذیربط، به صورت جداگانه در قالب چند طرفیت شکایت نماید.

۸٫ سیستم به طور خودکار به شکایاتی که قبلا به سامانه رسیدگی به شکایات ارسال شده ترتیب اثر نخواهد داد مگر اینکه موضوع با شکایت قبلی تفاوت داشته باشد، لذا از ارسال شکایات تکراری خودداری نمایید.

۹٫ چنانچه شکایتی توسط جمعی از اشخاص حقیقی مطرح گردد می بایست جهت ثبت با عنوان شکایت، فردی به نمایندگی ذینفعان ، مشخصات فردی خود را مرقوم نماید، در غیر اینصورت به عنوان اعلامیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

*** درخصوص شرکت های حقوقی غیر دولتی (خصوصی) مدیرعامل یا فردی بعنوان نماینده شرکت مربوطه با ارایه مشخصات کامل می تواند شکایت خود را مطرح تا مورد بررسی واقع گردد.

برای درخواست وکیل در تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۶۰۸۹۴۱۰ تماس حاصل نمایید

وکیل مشاوره حقوقی

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

همچنین ببینید

بستن
بستن
بستن