کلاهبرداری

شکایت از شرکت های هرمی

شکایت از شرکت های هرمی

شرکت های هرمی :
ترفند هرمی یا طرح هرمی نوعی مدل کسب‌وکار غیر پایدار می باشد . شکل کلی آن به این صورت است که افراد با پرداخت مقداری پول عضو شرکتی می‌شوند تا در آینده با به عضویت درآوردن چند نفر دیگر و رشد زیرمجموعه مشتریان به چند برابر حق عضویت دست پیدا کنند. برخی از این شرکت‌ها به واسطه عضویت باواسطه نیز به اعضایشان حق‌الزحمه می‌دهند ولی در اکثر این سیستم‌ها، عضو می‌بایست دست‌کم دو نفر را مستقیماً به شرکت معرفی کند.

وجه تسمیه

شبکه اعضای این شرکت‌ها در لایه‌های پایین افزایش پیدا می‌کند و از این جهت ساختار شبکه مشتریان شبیه هرم می باشد . ساده‌ترین صورت این شبکه‌ها نوع دودویی است که اگر با یک عضو شروع شود پس از ده مرحله به بیش از هزار عضو جدید، پس از بیست مرحله به بیش از یک میلیون عضو جدید و پس از سی و سه مرحله به بیش از هشت میلیارد عضو جدید برای رشد نیاز دارد.

نتیجه فعالیت این نوع شرکت‌ها این است که تعداد اعضایشان آن‌قدر رشد خواهد کرد تا محدودیت جمعیت مشتاقان عضونشده موجب شود یافتن عضو جدید کم و بیش ناممکن شود. در چنین وضعیتی جمعیت بسیار بالایی از اعضا، که گاهی تا نود درصد کل هم می‌رسد، در لایه‌های پایینی قرار دارند و پولشان را از دست داده‌اند و در عوض شرکت و درصد کمی به پول رسیده‌اند. این در حالی است که شرکت نیز طبق قوانینش عمل کرده است.
مثالی ساده از یک ترفند هرمی

شرکتی صد هزار تومان می‌گیرد و در صورتی که عضوی دو عضو جدید معرفی کند به او صد و پنجاه هزار تومان حق‌الزحمه می‌دهد. این شرکت با عضویت هر دو نفر، دویست هزار تومان می‌گیرد و صد و پنجاه هزار تومانش را به عنوان حق‌الزحمه می‌دهد. در نتیجه بی هیچ کار مفیدی پنجاه هزار تومان برایش می‌ماند. در چنین فعالیتی همیشه بیش از ۵۰ درصد اعضاء فقط حق عضویت داده‌اند و با گسترش شبکه تعدادشان افزایش پیدا می‌کند تا زمانی که رشد شبکه متوقف شود.
قوانین کشورهای مختلف
در بسیاری از کشورها از جمله ایران، ایالات متحده آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی و آسیایی قوانینی بر ضد این نوع فعالیت‌ها وضع شده‌است.

بازاریابی شبکه‌ای (به انگلیسی: Network Marketing) یا بازاریابی چندسطحی (به انگلیسی: Multi-level marketing)، نوعی شیوهٔ فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.
در بازاریابی شبکه‌ای، بازاریاب‌ها بصورت «تبلیغات کلامی» یا «تبلیغات چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات کمپانی می‌کنند. در حال حاضر به ترتیب کشورهای آمریکای شمالی، چین، کشورهای اروپایی از جمله آلمان و ایتالیا و ژاپن در زمینه بازاریابی شبکه‌ای سردمدار هستند

برای درخواست وکیل در تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۶۰۸۹۴۱۰ تماس حاصل نمایید

تفاوت بازاریابی شبکه ای با شرکت‌های هرمی

به گفتهٔ کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی‌ست که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. این شرکت‌ها در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیرقانونی هستند؛ چون در ازای جذب افراد پول می‌دهند بطور اجتناب‌ناپذیر فرو خواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، بجز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند یا به عبارتی پول خود را می‌بازند.

FTC می‌گوید داشتن محصول، قانونی بودن شرکت را تعیین نمی‌کند. بعضی از شرکت‌های هرمی برای رد گم کردن، خود را شرکت ام‌ال‌ام معرفی نموده و محصولی را در پلان خود قرار می‌دهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکت‌ها مشروط به فعالیت در پلان تجاری‌شان است که برای کسانی‌که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشتری پیدا کنند، پول از دست می‌رود. دو مشخصه بارز کمپانی‌های هرمی:

انبار کردن کالا

کمپانی مشتریان را وادار می‌کند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموماً با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا درآمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی می‌کنند در حالیکه محصول چندانی را به بازار ارائه نکرده‌اند و محصولات در زیرزمین‌ها انبار شده‌اند.

عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)

به دلیل کیفیت پایین محصولات و هزینهٔ بالای آنها، در اغلب شرکت‌های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می‌شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.

«اشباع» در بازاریابی شبکه‌ای به مرحله‌ای گفته می‌شود که یک شرکت به حداکثر فروش خود برسد و بازاریاب‌های جدید نتوانند محصول بیشتری را بفروشند. شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای و بازاریاب‌های فعال مدعی هستند که این اتفاق هرگز نمی‌افتد اما اشباع در بازاریابی چند سطحی حتمی است.

در چندین عملیات گسترده‌ای که در روزهای اخیر برای انهدام شرکت‌های هرمی انجام شده، در مجموع، چهل ملک و دفتر شرکت هرمی پلمپ و بیش از ۴۴۰ نفر دستگیر شده‌‌اند که در این میان، موارد تکان‌دهنده‌ای دیده شده است که لزوم توجه بیشتر به گسترش حاشیه‌های این شرکت‌ها را ضروری نشان می‌دهد.

یکی از روش‌های جدید لیدرهای هرمی، عضوگیری زن و شوهر با هم است، چرا که در موارد بسیار گوناگون و به اعتراف بسیاری از دستیگرشدگان، بارها با تنها ماندن زن در میان مردان حاضر در دفاتر هرمی، زمینه فجایعی را فراهم آورده است.

بنا بر این گزارش، از میان دستگیر شدگان، چهل نفر که همگی سرشاخه‌ها و افراد اصلی شرکت‌های هرمی بوده‌اند، با صدور قرارهای سنگین در اوین هستند و دیگر افراد نیز که همگی مالباخته بودند، با تشکیل پرونده در وزارت اطلاعات آزاد شده‌اند که در صورت تکرار فعالیت هرمی، با آنها نیز برخوردهای شدید قانونی خواهد شد.

این گزارش می افزاید: «م. اسراری»، یکی از لیدرهای شرکت‌های هرمی است که پس از عملیات دوازدهم اردیبهشت سال گذشته مخفی شده، ولی از مدتی پیش، بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرده بود که با انهدام همه دفاترش، به ویژه در تبریز، بار دیگر متواری شده و اقدامات برای دستگیری وی در حال انجام است.

یکی دیگر از روش‌های تازه سران شرکت‌های هرمی، استفاده و فریب مردم از راه جذابیت‌های جنسی است. لیدرها با گذاردن یک دختر جوان در سمت مدیر دفاتر، فریب‌خوردگان شهرستانی را ـ که عمدتا از مشهد و شیراز و تبعه افغان بوده‌اند ـ ترغیب کرده و همین به انگیزه این ساده‌لوحان برای عضوگیری در شرکت‌های هرمی می‌افزاید.

اطلاعات دریافتی حاکی است، علاوه بر «پ. علی‌یار» که در ایام نوروز دستگیر شده، «آ. سامانی»، «م. الهیاری» و «الف. سامانی» از لیدرها و سرشبکه‌های اصلی شرکت‌های هرمی در ایران و چند روز گذشته نیز دستگیر شده‌اند.

اکنون منطقه شهر غرب و سعادت آباد تهران، کاملا از وجود دفاتر شرکت‌هی هرمی پاکسازی و دیگر دفاتر منهدم شده که برای مدت طولانی پلمپ بوده و با ساکنان و بنگاه‌های املاک نیز برخورد شایسته‌ای صورت خواهد گرفت، در منطقه پونک، شهران و رسالت تهران بوده‌اند.

استفاده از مسائل غیر اخلاقی و بی‌بندوباری، یکی از ترفندهای مورد تأکید بیشتر دفاتر شرکت‌های هرمی غیر قانونی بوده که به تازگی به صورت بسیار زیاد و با حاشیه‌های تأسفباری نمود پیدا کرده است.

تمایز بین یک شرکت فروش مستقیم چند سطحی سالم و قانونی با طرح های هرمی، در صورت وجود معیار ها و استاندارد های مشخص برای موسسان شرکت ها و مردم، کار دشواری نیست. هر صنعت و حرفه ای که سیستم درآمدی مهیج و چشم گیری از خود ارائه دهد و همچنین از هزینه شروع بسیار پایین برخوردار باشد، مطمئناً هم مورد توجه افراد خوب و هم مورد توجه افراد سودجو قرار می گیرد.

این تجارت فراز و نشیب های بسیاری داشته است. در طول سالیان در کشور های مختلف مواردی بوده است که به علت پیگرد مامورین قانون، که ادعا می کردند این حرفه بازاریابی هرمی را تحت عنوان بازاریابی قانونی اشاعه می دهد، این تجارت رو به انقراض و نابودی رفته و موارد بسیاری بوده است که اسئولین امر به درستی در جهت تشخیص و انهدام طرح های هرمی قدم برداشته اند. در هر حال همیشه طرح هایی که قانونی و مشروع بوده اند، به فعالیت خود ادامه داده اند.

در یک تصمیم حقوقی کلاسیک که در سال ۱۹۷۹ گرفته شد، شرکت Amway در اقامه دعوی که توسط هیئت تجارت فدرال آمریکا مطرح شد، پیروز شد و بعد از آن مهر تایید FTC را به عنوان یک طرح مشروع قانونی به همراه خود داشته است. این تصمیم ویژه درها را به سوی بسیاری از شرکت های فروش مستقیم چند سطحی قانونی گشود و برای خروج افراد سود جو از این تجارت، این حرفه به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت و قانون مند گردید. طبق این قانون تمامی طرح هایی که در آن افراد برای کسب فرآیند اقتصادی و مالی نیاز به جذب سرمایه گذاری افراد دیگر دارند، ممنوع و غیر قانونی اعلام شد. بر اساس این قانون شرکت های فروش مستقیم باید متشکل از یک سازمان خرده فروشی منصفانه باشند که در نهایت منجر به رسیدن یک محصول خوب به دست مصرف کننده نهایی می شوند.

طرح هایی که منجر به تشکیل انبار Head Hunting و پرداخت پاداش از طرف شرکت در ازای جذب افراد دیگر می شوند، نیز ممنوع شدند. عناصر بالقوه که توسط ارگان های ذیربط برای تشخیص و تعیین طرح های هرمی باید مورد توجه قرار گیرند، به شرح زیر است:

۱-محصولاتی که هیج بازار واقعی در جهان ندارند.
۲-محصولاتی که با قیمت های گران فروخته می شوند.
۳-خرید های اجباری محصولات شرکت
۴-طرح هایی که نتیجه آن صرفاً گسترش شبکه توزیع کننده است.
۵-الزام به سرمایه گذاری نقدی قابل توجه
۶-خرید های اجباری محصولات یا خدمات فرعی یا جانبی
۷-طرح هایی که در آن محصولات شرکت کلاً یا به نحو قابل توجهی تنها مورد مصرف توزیع کنندگان واقع می شود.
۸-طرح هایی که در آن توزیع کنندگان در موقعی که ادامه فعالیت نمی نمایند با لیست قابل توجهی از کالاهای فروخته نشده مواجه می شوند.
۹-طرح هایی که در آن توزیع کنندگان بیش از آن که کالایی را از روی نیاز واقعی بخرند، آن را برای پیشرفت در پلن خریداری می نمایند.
۱۰-طرح هایی که اگر اعضای آن خرید ننمایند با شکست روبه رو می شوند.
۱۱-طرح هایی که هیچ تاکیدی بر خرده فروشی به کسانی که مشتری نهایی هستند و در طرح عضو نمی شوند، ندارند.
۱۲-طرح هایی که در آن توزیع کنندگان را به شرکت کردن معنادار پس از آن که توزیع کننده شوند، الزام نمی نماید.
۱۳-طرح هایی که در آن دستمزدهای پرداختی به توزیع کنندگان بابت قرار گرفتن در سطوح بالا پرداخت می شود.
۱۴-طرح هایی که در آنها پرداخت کمیسیون ها بر اساس خرده فروشی های واقعی نمی باشد.
۱۵-طرح هایی که در آنها تاکید بیشتر بر عضوگیری است تا بر فروش محصول.
۱۶-طرح هایی که شامل عناصر طرح های بخت آزمایی است که این طرح ها عمدتاً مبتنی بر شانس است تا مبتنی به تلاش هایی با حسن نیت برای فروش.
۱۷-درآمدهای مبتنی بر تدلیس یا درآمدهای غیر منطقی مبتنی بر معرفی ها.

برای درخواست وکیل در تهران با شماره تلفن ۰۹۱۲۶۰۸۹۴۱۰ تماس حاصل نمایید

وکیل مشاوره حقوقی

 

حتما بخوانید :

جرم شبکه های هرمی

برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن
بستن