مقالات حقوقی

شکایت از ارائه خدمات گمرکی

به گزارش ایسنا از دی ماه سال ۱۳۹۵ تا کنون دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات گمرک ایران از الکترونیکی شدن رسیدگی به شکایات در سامانه جامع امور گمرکی به منظور تسهیل و شفاف سازی تجارت خبر داده است.

از این رو ترخیص کاران و صاحبان کالا نه تنها می توانند تمامی مراحل و فرآیند گمرک را کنترل نمایند بلکه در صورت اعتراض و شکایت از ارائه خدمات گمرک در هر مرحله از عملیات گمرکی که باشند می توانند به سامانه پیشخوان خدمات الکترونیک به آدرس http://club.irica.co  مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنند.

بنابراین صاحبان کالا و ترخیص کاران در صورت شکایت از ارائه خدمات گمرک  می توانند در هر مرحله از عملیات گمرکی به سامانه پیشخوان خدمات الکترونیک مراجعه کرده و پس از وارد کردن اطلاعات هویتی در سامانه مذکور ثبت نام کنند. سپس با ورود به بخش کاربری، وارد بخش اظهار نامه شده و با وارد کردن سریال اظهارنامه و یا نام گمرک و دریافت کد رهگیری عملیات ثبت شکایت را تکمیل کنند. پس از بررسی شکایت توسط مدیریت، شکایت به سامانه داخلی گمرک ارجاع داده شده و در صورت پاسخ دهی وضعیت شکایت به روز می شود.

لازم به ذکر است چنانچه ۲۴ ساعت پس از ثبت شکایت نتیجه ای مشاهده نشد در کارتابل بازرسی ویژه قرار گرفته که توسط ستاد پیگیری شوند.

نکاتی که صاحبان کالا و ترخیص کاران در زمان ثبت شکایت از ارائه خدمات گمرک در سامانه پیشخوان خدمات الکترونیک باید بدان توجه کنند:

* اختلاف زمان ثبت شکایت با زمان ثبت کوتاژ نباید کتر از ۷۲ ساعت باشد.

* مرحله فعال اظهارنامه در سالن ارزیابی باید مرحله ( کارشناس سالن ) باشد.

* اظهار نامه نباید باطل شده باشد.

* امکان ثبت دوباره یک سریال وجود ندارد.

مسئله ی دیگری که شاید ذکر آن  در این جا خالی از لطف نباشد، اختلاف های پیش آمده مابین صاحبان کالا و گمرکات و چگونگی رسیدگی به این اختلاف ها است.

کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی مرجع رسیدگی به هرگونه اختلاف گمرکی اعم از تشخیص تعرفه، ارزش کالا، جریمه ها  به غیر از قاچاق گمرکی، قوه قهریه ( فورس ماژور ) و مقررات گمرکی بوده که متشکل از چهارنفر عضو اصلی از کارمندان گمرک ایران، دو نفر عضو اصلی از کارمندان وزارت صنعت، معدن و تجارت،یک نفر عضو اصلی از کارمندان وزارت امور اقتصاد و دارایی، یک نفر عضو اصلی به عنوان نماینده اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و یک نفر عضو اصلی به عنوان نماینده اتاق تعاون می باشد که جلسات رسیدگی با حضور حداقل شش نفر از اعضا رسمیت می یابد و مصوبات آن با رای اکثرت ( حداقل ۵ نفر کل اعضا ) معتبر است. 

در ادامه بخوانید :  قاچاق گمرکی – قوانین مربوط به ترخیص کالا از گمرک

دلیل بروز اختلاف و ایجاد پرونده های طرح شده در کمیسیون دلایل متعددی دارد که  مهم ترین آن ها عبارتند از :

وسیع بودن دامنه اختلاف ورودی کالا از ۵ تا ۵۵ درصد بین کالاهای مختلف، عدم آشنایی کامل واردکنندگان کالا به قوانین و مقررات گمرکی و جامع نبودن مصوبات که در کوتاه مدت یا تغییر کرده  و یا لغو می شود، تمایل گمرکات برای اخذ بالاترین حقوق ورودی ممکن و تمایل واردکنندگان برای پرداخت کمترین حقوق ورودی ممکن به جهت کسب سود بیشتر و تقویت رقابت در بازار فروش داخلی و برقرراری سیستم ارزش متمرکز که به دلیل تعمیم دادن کالاهای متفاوت که ارزش و تعرفه یکسان دارند سبب بروز اختلاف می شود.

* برای آنکه صاحب کالا بتواند در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی تشکیل پرونده دهد لازم است معادل نیم درصد مبلغ مورد اختلاف را به عنوان حق رسیدگی به صورت سپرده پرداخت نماید. که پس رسیدگی چنانچه رای صادره به نفع گمرک باشد، مبلغ مذکور به درآمد قطعی منظور می گردد و اگر رای صادر شده توسط کمیسیون بدوی و یا تجدیدنظر به نفع صاحب کالا باشد، مبلغ سپرده به صاحب کالا مسترد می گردد.

* براساس تبصره ۴ ماده ۱۴۴ قانون امور گمرکی رای کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی لازم الاجرا است. اما اگر مبلغ مابه التفاوت بین گمرک و مودی و یا ارزش کالایی که اختلاف در خصوص شرایط ورود و صدور آن است، بیش از ۵۰۰۰۰۰۰۰  ( پنجاه میلیون ریال ) باشد مودی می تواند ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای تقاضای ارجاع پرونده به کمیسیون تجدید نظر را بنماید.

گردآورنده: حقوق خوانِ معراج ، خانم حدیثه شهاب

برای دریافت مشاوره با وکیل متخصص  گمرکی ، گروه وکلای معراج ، لطفا با شماره ۶۰۸۹۴۱۰-۰۹۱۲  تماس حاصل نمایید.
برچسب ها

نوشته های مشابه

بستن
بستن